Valet av mat kan göra att vi presterar optimalt eller inte, den kan fungera som medicin eller gift, vara ett sätt att uppnå sinnlig njutning eller känslomässig tröst.
Genom att medvetet bestämma hur vi vill använda maten kan vi välja vad, när och varför vi ska äta. Inget är lika rätt i alla lägen eller för olika individer.
Mitt val är för det mesta lättlagad, näringsrik mat med naturliga råvaror som bas. Ganska låg andel kolhydrater eftersom jag mår bättre då och mycket protein och nyttiga fetter med bra fettsyrebalans så jag orkar med allt jag vill.
Andra nyttigheter som vitaminer, mineraler och antioxidanter kommer naturligt med mängden grönsaker som också ger en god syra-bas-balans.
Resultatet blir åt det paleolitiska hållet minst 90% av tiden, resten är annat jag gillar men inte mår lika bra på och därför avnjuter mer sällan;-)

fredag 10 februari 2012

Spannmålsfria Kardemummabullar














Blanda 4dl Bakerix med en rågad tsk kardemumma, en tsk vaniljpulver och 0,5dl sukrin el sötrix
Vispa 4 ägg riktigt fluffigt och blanda i dom torra ingredienserna
Klicka ut på bakplåtspapper och forma med en sked doppad i vatten, ger ca 8 mellanstora bullar
Baka på 175 grader mitt i ugnen i knappt 20 min eller tills bullarna fått fin färg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar