Valet av mat kan göra att vi presterar optimalt eller inte, den kan fungera som medicin eller gift, vara ett sätt att uppnå sinnlig njutning eller känslomässig tröst.
Genom att medvetet bestämma hur vi vill använda maten kan vi välja vad, när och varför vi ska äta. Inget är lika rätt i alla lägen eller för olika individer.
Mitt val är för det mesta lättlagad, näringsrik mat med naturliga råvaror som bas. Ganska låg andel kolhydrater eftersom jag mår bättre då och mycket protein och nyttiga fetter med bra fettsyrebalans så jag orkar med allt jag vill.
Andra nyttigheter som vitaminer, mineraler och antioxidanter kommer naturligt med mängden grönsaker som också ger en god syra-bas-balans.
Resultatet blir åt det paleolitiska hållet minst 90% av tiden, resten är annat jag gillar men inte mår lika bra på och därför avnjuter mer sällan;-)

onsdag 9 mars 2011

Beef Jerky

Published with Blogger-droid v1.6.7

Torkat kött är en klassiker som mellanmål eller snack på vägen.
Jag provar lite olika kryddningar och lägger till allt eftersom men för alla gäller:

- Köp tunt skivad lövbiff (2-3mm tjocka skivor) och krydda efter smak.
- Fördela skivorna luftigt över ungsgallret och häng in högst upp i ugnen (se till att ha en plåt längst ner i ugnen så slipper Du städa så ofta...)
- Ställ ugnen på lägsta möjliga värme och lämna luckan på glänt
- Låt hänga tills det torkat, det tar minst 5-6 timmar och jag brukar lämna det över natten helt enkelt.

Kryddningar:

- Rub: LCHF-butikens grillkrydda, paprikapulver, cajennepeppar
- Rub: Santa Marias Chicken&Steak, Santa Marias Roasted Garlic&Pepper, Chilipulver
- Marinad: Liquid Smoke, Tamari, Rödvin, Chipotlesalsa, Chilipulver
- Marinad: Liquid Dmoka, Tamari, Chipotlesalsa, Chipotlepulver, Honung, Vatten

Låt köttet ligga med rubben på några timmar innan torkning, om Du marinerar låt ligga över natten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar